Coronacrisis of niet, HR-professionals van gemeenten buigen zich dag in, dag uit over het thema vitaliteit. Hoe maak je medewerkers op een laagdrempelige manier bewust van hun eigen vitaliteit? Hoe motiveer je ze om ermee aan de slag te gaan en hoe borg je het thema binnen je organisatie? Lees hier de resultaten van het webinar van 8 juni waarin BRUIS-coaches antwoord geven op prangende vragen.
100% van de werkgevers die vitaliteit omarmen zien een stijging van productiviteit
Investeren in vitaliteit is noodzaak
Dat investeren in vitaliteit een noodzaak is mag duidelijk zijn. Zo zien 100% van de werkgevers die vitaliteit omarmen een stijging van productiviteit. Bovenop die dagelijkse noodzaak brengt de crisis een aantal extra uitdagingen met zich mee. Hoe blijf je verbonden met elkaar, hoe blijf je in isolatie vitaal en energiek en hoe blijf je op afstand het gesprek voeren over vitaliteit? En hoe begeleiden we straks die gefaseerde terugkeer naar kantoor? Tijd voor een tweede online vraag- en antwoordsessie over vitaliteit.
Op maandag 8 juni gaven BRUIS-coaches in een webinar antwoord op de door deelnemers ingestuurde vragen:
- Hoe kun je leidinggevenden ondersteunen in crisistijd om toch het gesprek te voeren?
- Hoe kun je in de gaten houden hoe medewerkers in hun vel zitten?
- Welke tips en tools adviseren jullie om te werken aan werkgeluk en vitaliteit gedurende het verplichte thuiswerken tijdens de Coronacrisis?
- Wat is vervolgens belangrijk bij de terugkeer naar kantoor?
Leiding verantwoordelijk voor veiligheid en zekerheid
Hoe kun je leidinggevenden ondersteunen in crisistijd om toch het gesprek te voeren?
Een belangrijke en veelvoorkomende vraag, die dan ook voor de tweede keer beantwoord werd. Voor een uitgebreid antwoord op deze vraag, lees het verslag van de eerste vraag en antwoordsessie over vitaliteit van 22 april.
Een korte samenvatting
De piramide van Maslow geeft de basisbehoeftes van de mens weer. Door te voorzien in deze behoeftes zorg je ervoor dat iemand gezond en vitaal is en blijft. De behoefte die in deze tijd wankelt is die van veiligheid en zekerheid.
Medewerkers weten niet goed wat er op ze afkomt en ze zijn onzeker over hun baan en productiviteit. Het is de rol van de leidinggevende om medewerkers zoveel mogelijk dat gevoel van veiligheid en zekerheid te geven. Dat kan op drie manieren:
Zorg dat de leidinggevende van iedereen weet hoe ze écht in hun vel zitten. Blijf niet hangen bij de vraag ‘Hoe gaat het met je?’, maar vraag daarop door. De leidinggevende kan richting geven, aangeven in hoeverre het werk de komende tijd verandert en wat kansen en bedreigingen zijn. Niet iedereen heeft een vooruitziende blik, dus dat is iets waar de leidinggevende goed bij kan ondersteunen.
Laat de leidinggevende empathie tonen naar de medewerkers. Veel mensen voelen zich schuldig, omdat ze bijvoorbeeld minder productief zijn dan normaal. Of ze voelen zich geïsoleerd. Leidinggevenden kunnen laten zien dat dit normaal is, dat dat niet erg is en ze kunnen een helpende hand bieden.
Neem de medewerker serieuzer dan hij zichzelf neemt. Vraag verder door.
Vitaliteit monitoren met de BRUISmeter
Hoe kun je in de gaten houden hoe medewerkers in hun vel zitten?
“Elke euro die je investeert in vitaliteit betaalt zichzelf terug”, wordt meer dan eens geroepen. Maar hoe weet je dat? Hoe meet je het effect van al je investeringen in vitaliteit? En nu we onze medewerkers niet dagelijks op de werkvloer zien, hoe kunnen we in de gaten houden hoe zij zich voelen?
BRUISmeter
BRUIS, het vitaliteitsprogramma van A&O Fonds Gemeenten, heeft in samenwerking met 2DAYSMOOD de BRUISmeter ontwikkeld. Dit is een laagdrempelige en eenvoudige manier om vitaliteit van het personeel te meten en daarmee de effectiviteit van de vitaliteitsaanpak en -interventies van jouw organisatie.
De BRUISmeter kun je op twee verschillende manieren inzetten:
1. De wekelijkse BRUISmeting
Elke week ontvangen medewerkers via de mail of een app de vraag: Hoe voel jij je vandaag? Ze kunnen hierbij heel laagdrempelig een emotie kiezen. Vraag twee gaat daar iets dieper op in: Waarom voel je je zo? Een korte vragenlijst dus met twee vragen en een afsluiting met een positief bericht of een cartoon. De wekelijkse meting is een goede manier om gedurende langere tijd bij te houden hoe het met iemand gaat. Het biedt op individueel niveau vooral zelfreflectie, want de vragenlijst blijft natuurlijk anoniem. Wel wordt er een (anoniem) teamrapport gemaakt. Zo kun je als team in gesprek over vitaliteit en met elkaar op basis van de resultaten verbeteracties formuleren.
Een wekelijkse vraag aan medewerkers is een leuke tool om mensen mee te activeren.
2. Vitaliteitsmeting op drie momenten
Deze vragenlijst is met zeven vragen iets uitgebreider dan de wekelijkse BRUISmeting. Deze vitaliteitsmeting kun je het beste inzetten wanneer je wilt meten welk effect jouw investeringen in vitaliteit hebben gedurende de tijd. Worden medewerkers meer bewust van hun vitaliteit? Op drie momenten vullen medewerkers de vragen in: aan het begin, na 4 tot 6 maanden en ergens halverwege.
Meerdere gemeenten hebben al ervaring met de BRUISmeter.
BRUISmeter geleerde lessen
- De BRUISmeter helpt om het gesprek over vitaliteit op gang te brengen.
- Omdat het zo’n laagdrempelige vragenlijst is, zien we een hoog deelnamepercentage, van zo’n 70% tot 80% bij de eerste meting. Dit neemt daarna wel iets af. Bij kleine teams is het deelnamepercentage vaak zelfs 100%, vooral wanneer deelnemers merken dat er ook echt wat met de resultaten wordt gedaan.
- Het werkt het beste wanneer je vitaliteit een vast agendapunt maakt en niet alleen kijkt naar de cijfers. Kijk vooral naar de antwoorden op de open vragen en voer daar het gesprek over.
- Ook voor medewerkers uit de buitendienst die niet voor hun werk achter een beeldscherm zitten, is de BRUISmeter goed in te zetten. Zo heeft de Gemeente Alphen aan den Rijn in de kantine een zuil met een tablet neergezet, waar medewerkers kunnen inloggen.
Gouden tip: Intervisie is één van de beste tools, nu en straks
Welke tips en tools adviseren jullie om te werken aan werkgeluk en vitaliteit gedurende het verplichte thuiswerken tijdens de coronacrisis? Wat is vervolgens belangrijk bij de terugkeer naar kantoor?
Als we het over vitaliteit hebben is de rode draad eigenlijk heel simpel: blijf te allen tijde weten hoe mensen in hun vel zitten. Dat wordt door de crisis wat bemoeilijkt. Doordat veel mensen thuis werken en dat na de crisis wellicht ook blijven doen, zijn ze lastiger in het vizier te houden. Er zijn dan drie dingen heel belangrijk, nu én straks:
1. Laat mensen in een veilige omgeving praten over hun uitdagingen en beperkingen en hoe ze zich voelen.
Door te delen wat er in je omgaat en wat je lastig vindt, lucht je niet alleen zelf je hart, maar help je ook anderen. Anderen ervaren dat zij niet de enige zijn die soms wat minder goed in hun vel zitten. Eén van de beste middelen hiervoor is intervisie. Een intervisie is op een gestructureerde manier als groep het gesprek aangaan, van elkaar leren en nieuwe inzichten krijgen. De voordelen:
- Het is voor zowel online als offline zeer geschikt
- Je kunt het met veel verschillende doelgroepen gebruiken
- Het helpt mensen in kleine stapjes te ontdekken en onder woorden te brengen wat ze voelen en wat ze daarmee kunnen
- Het laat zien dat je niet de enige bent
BRUIS ontwikkelt momenteel een gesprekskaart die ondersteunt bij intervisie. Deze biedt een handvat om te reflecteren, naar het heden en naar de toekomst te kijken.
2. Zorg voor regelmatige ontmoetingen en let op signalen
Houd alle medewerkers in het vizier door regelmatig ontmoetingen te plannen, een op een of in teamverband. Wanneer je goed contact onderhoud kun je beter in de gaten houden hoe het met iemand gaat. Let dan niet alleen op wat iemand zegt, maar ook op andere (stress-)signalen. Dat kan soms best lastig zijn, want hoe herken je die signalen? De meest eenvoudige tip is: let op afwijkend gedrag. Als iemand zich anders gedraagt dan normaal, somberder wordt, minder van zich laat horen of vragen over zichzelf mijdt, dan weet je: hier zou weleens iets aan de hand kunnen zijn.
3. Leer mensen om van een afstand naar hun gedachten en gevoelens te kijken
Meer dan ooit is het in deze tijden verleidelijk voor mensen om zich mee te laten slepen door hun gedachten en gevoelens. Het gevaar is dat mensen niet lekker in hun vel zitten en hier niet goed aan weten te ontsnappen. Ondersteun mensen daarom om van een afstand naar deze gedachten en gevoelens te kijken. Een praktische tip: gebruik hiervoor de gratis app Headspace.
Ik wil graag meer intervisie in gaan zetten.
Over BRUIS
Vitaliteit van medewerkers staat bij iedere gemeente hoog op de agenda. Het is een gezamenlijk belang dat iedereen zich goed voelt en nu en in de toekomst lekker aan het werk kan blijven. Daarom verbindt en ondersteunt A&O bij het onderwerp vitaliteit met de vitaliteitscampagne BRUIS. Meer informatie vind je hieronder.