VNG Realisatie werkt aan een omnichannel (of klantgedreven dienstverlening) strategie met een werkgroep van gemeenten en overheidsorganisaties. A&O fonds Gemeenten gaat in de werkgroep aan de slag met de impact van Omnichannel op medewerkers en organisatie.
Burgers en ondernemers hebben vaak contact met de overheid en doen dit via verschillende kanalen. Denk aan het raadplegen van informatie via een mobiele app, online formulieren of een persoonlijk gesprek aan de balie. Deze verschillende kanalen hebben voor- en nadelen.
Wat is Omnichannel?
Omnichannel is een strategie om de dienstverlening voor de gehele gemeente te verbeteren en toekomstbestendig te maken. De verbetering van het contact tussen inwoners, ondernemers en overheid staat hierbij centraal.
Stapsgewijs wordt er toegewerkt naar een inclusieve klantinteractie waarin alle communicatiekanalen naadloos bij elkaar komen zodat de dienstverlening verbetert. In onderstaand filmpje wordt helder uitgelegd wat Omnichannel is.
Wat gaan we doen?
1. Leerkringen georganiseerd door VNG Realisatie
De deelnemende gemeenten werken stapsgewijs naar een inclusieve klantinteractie waarin alle kanalen naadloos bij elkaar komen zodat de dienstverlening verbetert. Deze leerkringen zijn vooral gericht op de technische kant van omnichannel, zie ook de website van VNG Realisatie.
2. Bewustwordingssessie
Naast deze leerkringen organiseert A&O fonds Gemeenten ook een aantal bewustwordingssessies over Omnichannel. Dit is op maat met een aantal gemeenten. We gaan in op wat Omnichannel betekent voor medewerkers en organisatie en gebruiken daarbij vaak simulaties.
3. Inspiratiebijeenkomst Omnichannel aanpak
De bijeenkomsten hebben inmiddels plaatsgevonden. Vind hieronder de presentaties.
Denktank Digitale Gemeente 2035
Meer leren over de digitale gemeente? Kijk en luister dan de talkshows van Denktank Digitale Gemeente 2035 hier terug. Deze talkshows zijn speciaal gemaakt voor gemeentesecretarissen en de gemeentelijke top die vooruit willen kijken. De uitzendingen behandelen de belangrijke vragen van nu en laten zien wat het topmanagement en de medewerkers moeten doen om straks goed voorbereid te zijn.