De website werkenvoordelft.nl is vernieuwd en de trots van de afdeling HRM bij de gemeente Delft. Sollicitanten komen vlot alles aan de weet over de organisatie en over hun mogelijk toekomstige collega’s. ‘Medewerkers waren enthousiast om te vertellen over hun werk en de organisatie,’ zegt projectleider en recruiter Charron den Boef en ze heeft tips voor andere gemeenten.

Het kan niet missen, dit gaat over Delft. Je ziet het op de homepage onmiddellijk aan de strakke line-up van Delftsblauwe tegels. Het grafisch concept met de tegels is consequent doorgevoerd. ‘Het maakt de site strak en overzichtelijk,’ zegt Den Boef. De werkenvoordelft-website bestond al, maar de oude site voldeed niet aan de nieuwe wettelijke toegankelijkheidseisen voor overheidswebsites. ‘Het was een noodzakelijke investering, in het oude systeem waren de nodige aanpassingen niet mogelijk.’

Naar werkenvoordelft.nl
Charron den boef Delft portret

Het belangrijkste is om met verschillende mensen in de organisatie het gesprek aan te gaan. Wat vinden zij dat de website moet uitstralen?

Charron den Boef, Projectleider en recruiter

Keuzes

Welke keuzes maakten Den Boef en haar collega’s voor de nieuwe site? Overzichtelijk en gebruiksvriendelijk waren de trefwoorden. De bezoekers zien in één oogopslag de twee hoofdzaken die op de site zijn te vinden: vacatures en informatie over Delft als organisatie.

De Delftsblauwe tegels stonden ook al op de oude site. ‘Die wilden we er sowieso inhouden omdat het sollicitanten aanspreekt, dat wisten we uit reacties. Verder stelden we onszelf de vraag: wat is het specifieke van onze organisatie?’ Het kwam goed uit dat de organisatie juist een nieuwe organisatievisie had gepresenteerd. ‘We hebben een aanspreekcultuur met duidelijke afspraken over resultaten, belangrijk om te weten of de organisatie bij je past. Naast de organisatievisie hebben we informatie opgenomen over arbeidsvoorwaarden, ontwikkelmogelijkheden en de sollicitatieprocedure.’

Werkenvoor Delft website home 1000

Enthousiasme

Om bezoekers een inkijkje te geven in het werken bij Delft, komen medewerkers uit verschillende hoeken van de organisatie aan het woord in filmpjes en in geschreven interviews. ‘Het enthousiasme om mee te werken was groot, mensen wilden graag ambassadeur zijn. De verzameling interviews geeft een beeld van hoe er in Delft wordt gewerkt en hoe we met elkaar omgaan,’ zegt Den Boef.

Zelf werkt ze nog niet zo lang in Delft. ‘Het was voor mij een kans om mensen te leren kennen.’ De teksten en filmpjes zijn professioneel gemaakt, dit past in wat Delft als werkorganisatie wil uitstralen. De trefwoorden voor de website als geheel zijn: strak, niet te veel informatie, voldoende opties om te reageren en mensen in beeld. ‘De geslaagde portretten van medewerkers, daar ben ik echt trots op.’

Werkenvoor Delft website team 1000

Tips voor andere gemeenten

Bij het maken van de site overlegde Den Boef geregeld met een aantal collega’s van HR, informatiemanagement en communicatie om te checken of ze op de goede weg zat. Haar manager schakelde met het MT. ‘Het ging soepel, we hadden veel vrijheid om zelf beslissingen te nemen.’ In de samenwerking met het bureau dat de site heeft gebouwd, was er soms wat spanning. ‘Een les is dat je tijdig moet afspreken wat er nodig is, nu kwamen we er laat in het proces nog achter dat we bijvoorbeeld betere foto’s nodig hadden en moesten we dit heel snel repareren.’ Heeft Den Boef tips voor andere gemeenten? ‘Het belangrijkste is om met verschillende mensen in de organisatie het gesprek aan te gaan. Wat vinden zij dat de website moet uitstralen?’

Samenwerking

Den Boef vertelt dat werkenvoordelft.nl welbewust losstaat van de gemeentelijke website van Delft die specifiek is gericht op inwoners en ondernemers. Dit is een zogenaamde toptakenwebsite waarop de meest geraadpleegde acties en producten bovenaan staan. ‘De sites zijn gericht op andere doelgroepen, twee aparte sites kun je eenduidig en gebruiksvriendelijk inrichten. Een website moet niet te ingewikkeld zijn.’

Naast de eigen website participeert Delft in de regionale website www.werkeninHaaglanden.nl. Dit is een samenwerking van negen overheidsorganisaties in de regio Haaglanden, gericht op arbeidsmarkt, loopbaan en ontwikkeling. ‘WerkeninHaaglanden is een welkome aanvulling, vooral van belang voor de mobiliteit tussen gemeenten, hierop plaatsen we ook onze vacatures.’

Ziet Den Boef de gemeenten in de regio als concurrenten in de markt voor schaars personeel? ‘Het is tweeledig, we zijn collega’s en concurrenten. Maar Delft is een populaire stad om te werken. Vaak hebben sollicitanten iets met de stad, ze hebben er gewoond of gestudeerd. Of ze zijn gecharmeerd van het historische karakter. Als oude universiteitsstad hebben we ook op de arbeidsmarkt een streepje voor.’

Community Arbeidsmarktstrategie

Word lid van onze community Arbeidsmarktstrategie. Dit is de community voor en door jou! Naast de plek voor alle actuele informatie rondom arbeidsmarktstrategie is de community vooral ook een platform waar je in een vertrouwde omgeving ervaringen kunt delen, vragen kunt stellen en informatie kunt opdoen rondom arbeidsmarktcommunicatie en arbeidsmarktstrategie met collega’s uit andere gemeenten.

Naar community Arbeidsmarktstrategie

Nieuwsbrief

Op de hoogte worden gehouden over de laatste ontwikkelingen in jouw vak? Abonneer je dan op onze nieuwsbrief.

Naar nieuwsbrief

Volg ons op onze socials

Blijf op de hoogte en volg ons op Linkedin, Twitter en Youtube-kanaal.

LinkedIn Twitter Youtube

Misschien vind je dit ook interessant