Verzuimbegeleider Carline Fraanje van de gemeente Krimpen aan den IJssel houdt in de coronatijd intensief telefonisch contact met zoveel mogelijk medewerkers.
Het is een troost als je belangstelling toont in een verdrietige situatie.
Wat is het vraagstuk?
Krimpen aan den IJssel is een kleine gemeente met ongeveer 175 medewerkers. Sinds 1 juli 2019 werken we met zelforganiserende teams. Leidinggevenden hebben we niet meer. Toen we op 16 maart plotseling allemaal thuis moesten werken, stonden we voor de vraag: hoe houden we contact met elkaar? Hoe weet je dat het thuis goed gaat met de medewerkers? Hebben ze iets nodig om hun werk goed te kunnen doen? Doordat er geen leidinggevenden meer zijn, kun je niet gemakkelijk aan een paar verantwoordelijken vragen hoe de medewerkers eraan toe zijn.
Hoe heb je het aangepakt?
- Aanbieden ondersteuning HR-adviseur (via bericht op intranet).
- Aanbieden gesprek met een coach voor wie meer intensieve begeleiding nodig heeft.
- Iedereen die zich ziek meldt binnen twee dagen bellen.
Extra aandacht voor medewerkers is nodig in deze coronatijd. Pak de telefoon en bel. Ik hoor dat het contact gewaardeerd wordt en daarom gaan we zeker met deze aanpak door.
Waarom heb je voor deze aanpak gekozen?
Het snelle nabellen van een verzuimmelding heeft als doel om in beeld te krijgen hoe het gaat. Op kantoor zijn er in de teams naaste collega’s die elkaar in het oog houden, online kun je signalen missen. Het is belangrijk vinger aan de pols te houden, ook vanuit het oogpunt van verzuimpreventie. Ik bel niet alleen zieke collega’s, maar ook ‘zomaar’ voor een collegiaal praatje. Dat kost weliswaar tijd, maar het is nodig om vinger aan de pols te houden.
Wat gaat er goed?
Het verzuimpercentage daalt. Door aandacht te geven, gaan mensen sneller weer aan de slag. Je komt er soms achter dat er een ander probleem speelt bij een verzuimmelding, bijvoorbeeld dat een naaste van een medewerker ernstig ziek is. Het is een troost als je belangstelling toont in zo’n verdrietige situatie en meedenkt over crisisverlof of zorgverlof.
Wat kan er beter?
Ik weet niet of we alle medewerkers in beeld hebben. Weliswaar zeggen we: trek aan de bel als je het nodig hebt, maar of mensen dat doen… ik ken ze niet allemaal. In de teams zijn er mensen aangewezen als ‘zorgmedewerker’, maar in de praktijk werkt dat niet altijd. Dan is niet duidelijk wie het is of de aangewezen persoon heeft geen band met de medewerker die verzuimt. Ik zoek nog naar oplossingen om dit beter te regelen.
Heb je tips voor andere gemeenten?
Extra aandacht voor medewerkers is nodig in deze coronatijd. Pak de telefoon en bel. Ik hoor dat het contact gewaardeerd wordt en daarom gaan we zeker met deze aanpak door.
Voor vragen en meer informatie over de aanpak van Krimpen aan den IJssel, neem contact op met Carline Fraanje via carlinefraanje@krimpenaandenijssel.nl.
Coachen in coronatijd
In een drieluik laten we zien hoe de gemeenten Krimpen aan den IJssel, Leidschendam-Voorburg en Uden het vraagstuk Coachen in coronatijd aanpakken. Tijdens de lockdown heeft A&O fonds Gemeenten een snelle coronasubsidie in het leven geroepen. Er was veel behoefte aan ondersteuning want een recordaantal van maar liefst 450 aanvragen zijn ingediend. In de aanvragen is een duidelijke rode draad te zien van de verschillende behoeften die de gemeente heeft in deze tijd van grote veranderingen.
Subsidie en Expertise
Wil jouw gemeente ook aan de slag met een project om de wendbaarheid van de medewerkers te vergroten? Klik dan op de knop 'Dat wil ik ook' en A&O fonds Gemeenten helpt je verder met subsidie en expertise.
Contact
De mogelijkheden voor subsidie en expertise eerst bespreken? Neem contact op met subsidies@aeno.nl om jouw wensen en ons maatwerk op elkaar af te stemmen.