Medewerkers zijn enthousiast en de klussenbank geeft een boost aan de samenwerking. Het werkt zo goed dat de organisatie na corona wil doorgaan met de klussenbank. Voor re-integratie of persoonlijke ontwikkeling, vertelt HR-adviseur Anna Besselink.
Mensen vinden het waardevol om zich ergens anders nuttig te maken
Wat is het vraagstuk?
Na de lockdown kregen medewerkers aan de ene kant het werk niet gedaan terwijl anderen niets meer te doen hadden. Bij Meerinzicht zaten medewerkers van het zwembad, evenementen, parkeren en van verschillende projecten plotseling zonder werk. Maar in de crisisorganisatie, bij communicatie, de boa’s en de Tozo kwamen ze handen tekort. Ook bij bijvoorbeeld welzijnsorganisaties was de drukte te groot.
Hoe heb je het aangepakt?
- Klussenbank voor mensen met klussen en voor medewerkers zonder - of met minder - werk
- Aanmeldsysteem opgezet en aparte mailbox
- Detacheringsformat opgesteld
- Plannen binnen twee weken goedgekeurd door directie en ondernemingsraden
- Samenwerking gezocht met andere organisaties in het werkgebied, waaronder het ziekenhuis
- Communicatie via intranet en afdelingshoofden
Wat gaat er goed?
We kregen al snel aanmeldingen van medewerkers die wilden helpen, en ook vragen om hulp. Zo zijn twee medewerkers van het zwembad aan de slag gegaan bij een welzijnsorganisatie voor jeugd om jongeren in Harderwijk te wijzen op de coronaregels. Een andere zwembadmedewerker ging naar de crisisorganisatie om te notuleren. Iemand van ruimtelijke projecten ging naar groenonderhoud. Mensen werkten vaak in een andere gemeente dan normaal, het is een stimulans voor de samenwerking. We willen de klussenbank na corona behouden voor loopbaanontwikkeling en re-integratie.
Wat kan er beter?
We weten niet of we iedereen die zonder werk zat, in beeld hadden, mogelijk hebben we mensen niet bereikt. Het lukte niet altijd om snel een match te maken, ook doordat we het naast het andere werk moesten doen. We kijken nu hoe we dat kunnen verbeteren voor de toekomst om het structureel in te zetten.
Wat zijn je lessen voor andere gemeenten?
Mensen vinden het waardevol om zich op een andere plek in de organisatie nuttig te maken. Ze leren anderen kennen en anderen hen. We horen veel: ‘Die mag wel terugkomen’. Het is ook fijn dat mensen de systemen kennen, dat scheelt veel inwerken. Een voordeel ten opzichte van het inhuren van mensen.
Voor vragen en meer informatie over de aanpak van Meerinzicht, neem contact op met Anna Besselink via a.besselink@meerinzicht.nl.
Intern zoeken
De coronapandemie is ingrijpend voor gemeentelijke organisaties. Op sommige plekken kunnen medewerkers het werk haast niet aan, op andere plekken valt opeens alles stil. In dit drieluik kijken gemeenten Dronten, De Wolden Hoogeveen en Meerinzicht vooral eerst binnen de eigen organisatie om de plekken op te vullen waar, door corona, veel werk is. Op langere termijn kunnen deze veranderingen een echte verbetering zijn voor de organisatie, zo valt op te maken uit deze verhalen uit de praktijk.
Subsidie en Expertise
Wil jouw gemeente ook aan de slag met een project om de wendbaarheid van de medewerkers te vergroten? Klik dan op de knop 'Dat wil ik ook' en A&O fonds Gemeenten helpt je verder met subsidie en expertise.
Contact
De mogelijkheden voor subsidie en expertise eerst bespreken? Neem contact op met subsidies@aeno.nl om jouw wensen en ons maatwerk op elkaar af te stemmen.
Volg ons
Blijf op de hoogte en volg ons op Linkedin, Twitter en Youtube-kanaal.
A&O Nieuwsbrief
Word lid van één of meerdere nieuwsbrieven, zodat we je op de hoogte kunnen houden van onze activiteiten binnen jouw specialiteit.