De medewerkers van Dienst Werk en Inkomen in Utrecht staan te popelen om aan de slag te gaan met GIR. Geweldsincidenten worden nu nog bijgehouden in een eigengemaakte Excellijst, maar vanaf 1 januari 2014 registreert Werk en Inkomen van de gemeente Utrecht zijn agressie- en geweldsincidenten in het Gemeentelijk Incidenten Registratiesysteem, het GIR.

PIF
Voorwaarde om het GIR te gaan gebruiken was de invoering van het PIF: Politie Informatie formulier, waarmee aangifte doen vergemakkelijkt wordt en het incident gedetailleerd op papier komt te staan. Een nieuw protocol ‘agressie en geweld’ voor de gemeente mocht daarbij niet ontbreken.

De zeven W-vragen
Met de komst van het PIF in het GIR ontstaan zeer gedetailleerde omschrijvingen van het incident. Door bijvoorbeeld de zeven W vragen (Wie, Wat, Waar, Waarmee, op Welke Wijze, Wanneer en Waarom) te beantwoorden. Dit zijn dezelfde antwoorden die nodig zijn bij een aangifte. Dit zorgt voor een heel compleet beeld. Is er nazorg nodig? Wat kunnen we eraan doen om dit de volgende keer te voorkomen?

Veilig werken is belangrijk
Wijnand Romijn en Nathalie Aué, beiden kwaliteitsanalist bij Dienst Werk en Inkomen, zijn nauw betrokken geweest bij de implementatie van het GIR. ‘Met het protocol laat de gemeente zien dat zij veilig werken belangrijk vindt. Het verplicht melden van incidenten wordt daarin duidelijk genoemd.’ Aué: 'De werkgever staat achter de medewerker, dat geeft een fijn gevoel.'

Opvanggesprekken
Naast een nieuw protocol en inzichtelijk maken van de incidenten, is de nazorg van slachtoffers misschien nog wel het belangrijkste. Er worden drie opvanggesprekken gehouden met het slachtoffer na het incident. Deze nazorgacties worden ook opgenomen in het GIR. Op deze manier blijft Utrecht leren van incidenten.

De werkgever staat achter de medewerker, dat geeft een fijn gevoel

Nathalie Aué, Kwaliteitsanalist

Misschien vind je dit ook interessant