In vacatureteksten staan vaak zoveel eisen dat de moed je op voorhand in de schoenen zakt. De gemeente Breda pakt het eens anders aan. Een team klantmanagers is niet geselecteerd op diploma’s en ervaring, maar op karakter en vaardigheden. Het levert een dreamteam op. A&O fonds Gemeenten spreekt drie dreamteamleden.
Door corona is er veel extra werk bij de keten Participatie, vertelt teamleider Nella Zwartbol. ‘Het was niet gemakkelijk om nieuwe mensen te krijgen en inhuurkrachten zijn tijdelijk en kostbaar.’ De nieuwe aanpak past in het innovatieve karakter van de gemeente; kwetsbare burgers beter helpen met maatwerk, ongeacht de systemen. Dat vraagt een doortastende persoonlijkheid en de wil om het verschil te maken voor mensen.
Zonder diploma
Zo ontstond het idee een team te werven zonder eisen voor diploma’s of kennis van systemen, maar op basis van talent, karakter en competenties. In een anonieme procedure zodat leeftijd, geslacht, afkomst en ervaring geen rol spelen.
Kandidaten werden uitgenodigd om mee te doen aan een online gamebased assessment; computerspellen die objectief de competenties meten. Ze werden geselecteerd op - naast een goed stel hersens - gedrevenheid, het vermogen om innovatief te denken en sociale vaardigheden. De 40 besten kregen een uitnodiging voor de sollicitatieprocedure. Na drie ronden van gesprekken met telkens drie mensen uit de Keten Participatie zijn elf kandidaten aangenomen voor het Team WLC (Werk Leer Community). Ze hebben allemaal een heel verschillende achtergrond, vertelt Zwartbol. Het jongste teamlid is 29, de oudste is 51.’
Het was niet gemakkelijk om nieuwe mensen te krijgen en inhuurkrachten zijn tijdelijk en kostbaar.
Mensen vooruit helpen
Nu is Team WLC een kleine maand aan de slag. A&O fonds Gemeenten spreekt drie teamleden. Hoe hebben ze de sollicitatie ervaren? Hoe gaat het in hun nieuwe baan?
llse Suijkerbuijk (30) werkte eerder als accountmanager in verschillende organisaties. Dennis van Jaarsveld (41) was manager in de retail en Wahid Rashidi (31) had een baan als manager in een contactcenter. Ze hebben gemeen dat ze gedreven zijn en mensen vooruit willen helpen. ‘Ik wilde graag een meer sociale baan, maar dat is lastig te vinden als je niet in die richting hebt gestudeerd. Ik ben heel erg blij dat ik deze kans heb gekregen,’ zegt Rashidi.
Ik wilde graag een meer sociale baan, maar dat is lastig te vinden als je niet in die richting hebt gestudeerd. Ik ben heel erg blij dat ik deze kans heb gekregen.
Ilse Suijkerbuijk: ‘In vacatures vragen ze altijd een bepaalde opleiding en ervaring. Het was gaaf dat bij deze vacature een bepaald type persoon werd gezocht. Kennis kun je leren, maar hoe iemand is als persoon kun je niet veranderen.’ Van Jaarsveld kwam er als storemanager achter dat hij liever mensen wilde coachen in een niet-commerciële omgeving. ‘Maar, ik miste de diploma’s om zomaar het sociaal domein te kunnen instappen. Hier kijken ze wie je bent en wat je kunt in combinatie met een leertraject.’
In vacatures vragen ze altijd een bepaalde opleiding en ervaring. Het was gaaf dat bij deze vacature een bepaald type persoon werd gezocht. Kennis kun je leren, maar hoe iemand is als persoon kun je niet veranderen.
Bijzondere sollicitatie
De bijzondere sollicitatieprocedure vonden ze alle drie een uitdagende én zeer positieve ervaring. In het online assessment zitten allerlei opgaven op het gebied van taal, rekenen en reactiesnelheid. Ook zijn er games en filmpjes om creativiteit, empathisch vermogen en risicobereidheid te testen.
Na het goede resultaat van het assessment, kregen ze een uitnodiging om zich op een creatieve - vormvrije - manier te presenteren. Van Jaarsveld maakte een filmpje waarbij hij in een interview terugkijkt op z’n eerste jaar in Team WLC. Rashidi speelde in zijn eigen filmpje een dubbelrol als interviewer en geïnterviewde, Suijkerbuijk gebruikte in een PowerPoint foto’s, film en trefwoorden om een beeld van zichzelf neer te zetten. Daarna kwamen ze in de drie gespreksronden. Van Jaarsveld: ‘Het is een intensief traject, maar elke ronde dacht ik: yes, dit is het helemaal.’
Maar, ik miste de diploma’s om zomaar het sociaal domein te kunnen instappen. Hier kijken ze wie je bent en wat je kunt in combinatie met een leertraject.
Creatieve oplossingen
Eenmaal in dienst ging het team meteen aan de slag. Ze kregen een opleiding op maat aan de hand van vragen die in het werk opkwamen. Dat gebeurde met moderne middelen zoals e-learning en online kennisbanken. Team WLC werkt met klanten in het sociaal domein, bijvoorbeeld op het terrein van bijzondere bijstand, schuldhulpverlening en participatie naar betaald werk.
De eerste opdracht van Team WLC was de ondernemers bellen die een aanvraag hebben gedaan voor de Tozo-regeling, de tijdelijke uitkering voor zelfstandigen die door corona hun omzet verliezen. Het doel was na te gaan hoe het met de mensen gaat en hulp bieden waar nodig.
Iedereen zit vol positieve energie en commitment. We versterken elkaar. Elke ochtend houden we een gezamenlijke dagstart. Daarnaast werken we als buddy’s samen in tweetallen.
Hoe zijn de teamleden daar zo snel voor klaargestoomd? ‘We zijn gewoon begonnen,’ zegt Van Jaarsveld. ‘In een briefing hebben we kaders mee gekregen en we hebben kennisgemaakt met de collega’s. De bedoeling is goed luisteren, waar hebben mensen behoefte aan?’ De ondernemers waarderen de aandacht. Sommige mensen kunnen zichzelf redden, maar geregeld kan Team WLC helpen, bijvoorbeeld door een lijntje te leggen met het werkgeversservicepunt, het maatschappelijk werk of wat er maar nodig is. Hun eigen diverse netwerk en achtergrond blijkt ook behulpzaam.
Coaching
De teamleden krijgen coaching van de leidinggevende. Ze coachen ook elkaar en ze houden geregeld intervisie. ‘Dat levert verrassend veel op. We versterken elkaar. Elke ochtend houden we een gezamenlijke dagstart. Daarnaast werken we als buddy’s samen in tweetallen,’ vertelt Rashidi. Wanneer een tweetal tegen een vraag oploopt waar ze samen niet uitkomen, betrekken ze het team. ‘Het is fijn om in zo’n gedreven team te werken, iedereen zit vol positieve energie en commitment,’ zegt Suijkerbuijk. ‘We willen allemaal een nieuwe start maken,’ vult Van Jaarsveld aan. ‘Ik heb in verschillende goede teams gewerkt, maar nooit eerder voelde ik zo’n eenheid en zo’n gedrevenheid.’
Teammanager Zwartbol is al even enthousiast. Over haar ‘dreamteam’ en over de onorthodoxe sollicitatieprocedure. ‘Het zijn elf verschillende personen, ze vullen elkaar heel erg goed aan.’ Voor het gamebased assessment werkte ze samen met Ivy Works, ze leverde zelf de input voor het competentieprofiel.
Alle 220 kandidaten die het assessment deden, kregen daarvan een uitgebreid rapport dat inzicht geeft in de resultaten. De gemeente ontvangt zelf alleen de resultaten van mensen die in het profiel pasten. ‘Kandidaten waarderen dit. Ik heb bedankjes gekregen van mensen die het niet zijn geworden, omdat ze volwaardig konden meedoen.’
Zwartbol kan de methode aan andere gemeenten van harte aanbevelen. Ook al komt haar verwachting dat het werken met online ‘serious games’ tijd zou besparen, niet uit. ‘Het is een tijdrovend en intensief traject. De combinatie van het online assessment en de gespreksronden geeft dit goede resultaat.’
Ontzettende goede start
Team WLC heeft een ‘ontzettend goede start gemaakt’, vindt Zwartbol. ‘Aan het begin van de eerste opdracht zijn er logischerwijs veel vragen. Het team wil alles direct tot in de puntjes uitvoeren en weten. Maar ze ervaren al snel dat dit niet hoeft om mensen in complexe situaties vooruit te kunnen helpen.
Ze zijn nu veel vrijer, dit levert goede resultaten op en tevreden klanten. We zien dat het team zich onderscheidt met een unieke werkwijze om zaken inzichtelijk te maken en met het bouwen van een eigen netwerk. De nieuwe collega’s zijn daarom niet toegevoegd aan bestaande teams, maar ze blijven in de eigen Werk Leer Community. Wat in de praktijk meteen heel goed werkt is het oprecht luisteren naar klanten, op een warme manier doorpakken en het putten uit eigen netwerk en ervaring. Het is écht een dreamteam.’
Het hele team wil tot slot nog graag zeggen dat ketenmanager Ed Farla de credits verdient voor Team WLC. ‘Dankzij zijn visie en doortastendheid is het realiteit geworden.’
Webinar Gamebased selecteren van sollicitanten
Niet via cv’s, maar moderne digitale gamebased assessments. In Breda en Rotterdam was het een groot succes. Bas van de Haterd organiseerde 8 april de lunchwebinar ‘Modern selecterende gemeenten’. Door deze inzet kwamen in Breda en Rotterdam andere, maar belangrijker: betere, kandidaten naar voren. Gastsprekers waren Ad Leenders van de gemeente Breda en Jan Willem Wiersma van de gemeente Rotterdam. Zij vertellen over hun aanpak en de resultaten. Deze webinar werd gesupport door A&O fonds Gemeenten. Terugluisteren van dit webinar kan via de Community Arbeidsmarktstrategie, inschrijven via de onderstaande button.
Dit dreamteam is mede dankzij subsidie van A&O fonds Gemeenten tot stand gekomen. Wil je meer weten over subsidie en expertise van A&O fonds? Klik op de knop hieronder.