Hoe maak je zoveel mogelijk impact op het gebied van vitaliteit binnen jouw organisatie in onzekere tijden? Nu het echter onduidelijk is hoe de toekomst eruitziet, valt het meest te winnen uit het alledaagse gesprek met medewerkers. Je hoeft als HR niet alle antwoorden of oplossingen te hebben. Maar wat je wel kunt doen: het goede gesprek faciliteren.
Tijdens de webinar op 17 november verzamelden aanjagers van vitaliteit binnen verschillende gemeenten zich om hierover geïnspireerd te worden door onze BRUIS-coaches.
BRUIS in coronatijd
Met BRUIS neemt het A&O Fonds Gemeenten mensen mee in (de bewustwording van) vitaliteit. Waar veel mensen bij vitaliteit direct denken aan het fysieke aspect, zoals beweging, slapen en voeding, is vitaliteit veel meer dan dat. En dat wordt in deze Corona-tijd des te duidelijker. Zo wordt er mentaal veel van ons gevraagd, zoals een sterke mindset en veel veerkracht. Ook op sociaal gebied ervaren we nieuwe uitdagingen: samenwerken op nieuwe manieren en in contact blijven met elkaar.
Wat is nu het "laaghangend fruit"; wat kunnen wij aan vitaliteit doen waarmee we met weinig werk al veel kunnen bereiken?
Het thuiswerken zorgt er ook voor dat er nieuwe uitdagingen spelen op elk van de BRUIS-thema’s:
- B = Blij. Positief blijven, oprechte aandacht en waardering – enorm belangrijk nu mensen iedere dag vooral op zichzelf aangewezen zijn.
- R = Relax. Hoe laden mensen op nu ze veel thuis achter de laptop zitten?
- U = Uitzicht. Blijven leren en ontwikkelen, ook als de toekomst onzeker is.
- I = Ik. Productief blijven en je energiek voelen is voor veel mensen nu een extra uitdaging.
- S = Samen. Hoe zorg je op afstand voor verbinding?
Om stappen te blijven zetten op al deze thema’s, blijkt dat communicatie nog belangrijker is dan ooit. BRUIS heeft daarom een aantal middelen nu ook online beschikbaar gesteld, zoals het Top 5 kaartje. Deze gesprekskaart helpt je dieper in te gaan op hoe een medewerker zich voelt.
De Top 5 kaart heb ik aan teams en managers gestuurd met de tip dat het een goede aanzet zou kunnen zijn voor een gesprek. Over een maand kijk ik wat de ervaringen zijn geweest.
Prikkelende online werkvormen
Hoe breng je het goede gesprek op gang als je niet fysiek bij elkaar zit? De BRUIS-coaches lieten het de deelnemers van het webinar zelf ervaren. Ze trapten de vraag- en antwoordsessie af met een warming-up. Samen rekken en strekken om daarna vol goede energie aan drie inspirerende werkvormen deel te nemen:
1) Steek je hand op als…
Dit is de online variant van de ‘Over de streep’-sessie. Stel in een online meeting een op het oog simpele stelling voor, zoals:
- Steek je hand op als je weleens moeite hebt de motivatie te vinden als je thuiswerkt.
- Steek je hand op als je je gezien en gewaardeerd voelt.
Iedereen die zich in de stelling herkent steekt zijn of haar hand op. Zo zien de mensen van elkaar dat ze er niet alleen in staan. Ook heb je zelf als leider zicht op hoe het met ze gaat. En het biedt een opening voor een goed gesprek. Vraag een of meerdere mensen om zijn of haar situatie kort toe te lichten.
2) Maak een foto van iets waar jij energie van krijgt
Geef je team tijdens een videocall een minuut de tijd om een foto te maken waar ze energie van krijgen. Terwijl ze deze foto laten zien en toelichten merk je niet alleen wat hen oplaadt, maar ook waar hun uitdagingen liggen. Vooral als je als leider goed doorvraagt!
3) Het ideale team
Vraag je medewerkers om visueel te maken hoe hun ideale team eruitziet. Je kunt verdiepende vragen stellen als ‘Wat doen mensen?’, ‘Hoe steunen mensen elkaar?’ en ‘Welk gedrag is merkbaar?’. Vervolgens kun je als team met elkaar bespreken hoe je deze visie in deze tijd waarmaakt en hoe je dit vasthoudt wanneer we weer terug op kantoor komen.
Eigen initiatieven voor vitaliteit door medewerkers
Hoe kunnen we samen met medewerkers bedenken hoe we het thema vitaliteit binnen onze organisatie gaan optuigen?
Een belangrijk uitgangspunt van BRUIS is dat voordat je mensen activeert, je eerst zorgt dat ze geïnteresseerd en gemotiveerd zijn. Dus als je wilt dat mensen met eigen initiatieven komen voor vitaliteit, dan is het belangrijk dat mensen eerst bedenken wat vitaliteit eigenlijk voor henzelf betekent. Vervolgens kun je samen tot ideeën komen.
Een stappenplan:
- Start: Selecteer een groep. Dit kan een bepaald team zijn of een groep ambassadeurs vanuit de hele organisatie. De ideale groepsgrootte is 4-6 personen.
- Stap 1: Ontdek samen wat vitaliteit precies betekent voor deze groep.
- Stap 2: Wat zijn de grootste pijnpunten? Geen mens is hetzelfde, dus er zullen veel verschillende punten naar boven komen.
- Stap 3: Bedenk hoe jullie met die belangrijkste punten om kunnen gaan en kom met een of meerdere voorstellen.
- Stap 4: Deel de ideeën met het MT/de directie. In deze laatste stap bepaal je waar je concreet mee aan de slag gaat, mét draagvlak van hogerop.
Leidinggeven en vitaliteit
Hoe kun je leidinggevenden helpen het goede gesprek te voeren?
Heel belangrijk, omdat leidinggevenden degenen zijn die bepalen hoeveel ruimte er aan het onderwerp vitaliteit gegeven wordt. In een notendop: betrek je leidinggevenden vanaf het begin! We hanteren daarin vier stappen:
Stap 1: Creëer urgentie. Zorg dat leidinggevenden echt begrijpen dat leiderschap toe is aan verandering. Communiceer met leidinggevenden over de volgende vragen:
- Welke stijl van leidinggeven hanteerden we vroeger?
- Waarom past deze stijl ons niet meer?
- Welke stijl vragen we nu en waarom?
Stap 2: Laat leidinggevenden wennen aan het idee. Vraag ze ook om mee te denken over de nieuwe vorm van leiderschap. Hiermee voorkom je dat ze in de weestand komen.
Stap 3: Creëer een heldere kapstok. Bepaal samen met de leiders wat zij vinden dat belangrijke eigenschappen zijn van een goede leidinggevende. Het uitvragen van deze eigenschappen kost wat meer tijd, maar levert enthousiasme en medewerking op.
Stap 4: Laat de leidinggevenden oefenen. Dit is de belangrijkste stap. Laat leidinggevenden delen welke uitdagingen en problemen ze onderweg tegenkomen. Een praktische oefening is om de leidinggevenden te vragen zichzelf een rapportcijfer te geven op de eigenschappen die ze in stap 3 gekozen hebben.
De belangrijkste eigenschappen voor een leidinggevende vind ik persoonlijk ‘drive om mensen te versterken’, ‘waardering’, ‘focus houden’ en ‘empathisch vermogen’.
Volg ons
Blijf op de hoogte en volg ons op Linkedin, Twitter en Youtube-kanaal.
A&O Nieuwsbrief
Word lid van één of meerdere nieuwsbrieven, zodat we je op de hoogte kunnen houden van onze activiteiten binnen jouw specialiteit.