Medewerkers van de gemeente Uden krijgen een of twee coachende gesprekken als ze tegen problemen aanlopen met het thuiswerken. Het helpt, vertelt verzuim- en loopbaancoach Katrien Staelens.

Katrien Staelens 800

Zelf had ik in het begin ook best moeite met het thuiswerken; ik kon moeilijk afstand nemen van het werk, pauzes brachten me geen rust. Ik had het idee dat dit misschien ook speelde bij collega’s.

Katrien Staelens, Verzuim- en loopbaancoach, Uden

Wat is het vraagstuk?

Ik kreeg een aantal leidinggevenden aan de telefoon die zich zorgen maakten over hun medewerkers en het feit dat thuiswerken voor afstand zorgde. Laagdrempelig binnenlopen was er niet meer bij. Zelf had ik in het begin ook best moeite met het thuiswerken; ik kon moeilijk afstand nemen van het werk, pauzes brachten me geen rust. Ik had het idee dat dit misschien ook speelde bij collega’s.

Hoe heb je het aangepakt?

  • Voorstel gedaan bij het MT om medewerkers een paar coachinggesprekken aan te bieden.
  • Aanbod gepubliceerd met tekst op intranet en leidinggevenden extra getipt over het aanbod.
Katrien Staelens 800

Collega’s hebben aan twee gesprekken meestal genoeg. Het is voldoende om over knelpunten te praten en al pratend komen mensen vaak zelf op ideeën.

Katrien Staelens, Verzuim- en loopbaancoach, Uden

Waarom heb je gekozen voor deze aanpak?

Coachen ligt binnen mijn werkterrein, ik ben opgeleid als coach en ik adviseer leidinggevenden. Iedereen was zoekende. Hoe kunnen we medewerkers begeleiden? Coaching lag voor de hand.

Wat gaat er goed?

Collega’s hebben aan twee gesprekken meestal genoeg. Het is voldoende om over knelpunten te praten en al pratend komen mensen vaak zelf op ideeën. Een voorbeeld is dat collega’s met kinderen zichzelf toestemming geven om op andere tijden te werken. Dat ze ’s middags een paar uur naar de speeltuin gaan (en niet of minder bereikbaar zijn) en het werk ’s avonds doen.

Wat kan er beter?

Meer mensen zouden gebruik kunnen maken van het coachen, al merk ik dat er ook gewenning optreedt nu corona langer duurt. Het helpt dat de scholen weer open zijn, in het begin voelden medewerkers zich erg schuldig als ze tijd en aandacht moesten besteden aan hun thuiszittende kinderen en daardoor moesten schuiven met werktijden.

Wat zijn je tips voor andere gemeenten?

Sowieso om coaching aan te bieden. Niet zoveel mensen maken er gebruik van, maar voor degenen die het wel doen, voorziet het in een behoefte. Als mensen met een concreet probleem zitten, moet je het wel meteen oplossen. Ik sprak een collega met rugklachten. Die had thuis een zit/sta-bureau nodig. In overleg hebben we er een aangeschaft, voor € 250 was het probleem opgelost. Zulke dingen moet je praktisch oplossen en niet hoeven soebatten om toestemming.

Voor vragen en meer informatie over de aanpak van Uden, neem contact op met Katrien Staelens via katrien.staelens@uden.nl.

Coachen in coronatijd

In een drieluik laten we zien hoe gemeenten Krimpen aan den IJssel, Leidschendam-Voorburg en Uden het vraagstuk Coachen in coronatijd aanpakken. Tijdens de lockdown heeft A&O fonds Gemeenten een snelle coronasubsidie in het leven geroepen. Er was veel behoefte aan ondersteuning want een recordaantal van maar liefst 450 aanvragen zijn ingediend. In de aanvragen is een duidelijke rode draad te zien van de verschillende behoeften die de gemeente heeft in deze tijd van grote veranderingen.

Subsidie en Expertise

Wil jouw gemeente ook aan de slag met een project om de wendbaarheid van de medewerkers te vergroten? Klik dan op de knop 'Dat wil ik ook' en A&O fonds Gemeenten helpt je verder met subsidie en expertise.

Dat wil ik ook

Contact

De mogelijkheden voor subsidie en expertise eerst bespreken? Neem contact op met subsidies@aeno.nl om jouw wensen en ons maatwerk op elkaar af te stemmen.

Stuur een email

Misschien vind je dit ook interessant