Datum
26 september 2024
Vorm
Locatie
Deze 4e editie van het leernetwerk Duurzame inzetbaarheid (2024-2025) is speciaal bedoeld voor alle aanjagers van duurzame inzetbaarheid en/of juist HR-professionals op het gebied van Leren en Ontwikkelen, Loopbaanontwikkeling of Gezond werken bij een gemeentelijke organisatie. Wil jij ook jouw kennis over en vaardigheden op dit onderwerp vergroten? En daarmee het thema duurzame inzetbaarheid in jouw organisatie een stap vooruit brengen. Dan gaan we daar graag samen met jou mee aan de slag als deelnemer aan dit leernetwerk. Geef jij je ook op? Meld je aan via de groene button.
Dit leernetwerk bestaat uit een serie van fysieke bijeenkomsten en online sessies. Een onderdeel van het aanmeldproces is een ronde van groepsgewijze intakegesprekken met mogelijke deelnemers (deelname aan het leernetwerk is pas na deze intakeronde definitief). De data(mogelijkheden) voor deze intakegesprekken zijn donderdag 20 juni, dinsdag 25 juni, dinsdag 9 juli en dinsdag 16 juli 2024. Hou hier, bij aanmelding voor dit leernetwerk, dus alvast rekening mee. Op één van deze dagen heb je dan dus een intakegesprek. Je krijgt hierover bij aanmelding nog een nader bericht. Meer praktische informatie over dit leernetwerk is verderop op deze pagina terug te vinden.
Duurzame inzetbaarheid is een begrip dat veel omvat. Van abstract en divers tot klein en tastbaar (zie ook de onderstaande afbeelding). Het gaat over de brede dialoog tussen organisatie en medewerker. Over alles wat voor de medewerker nodig en voor de organisatie mogelijk is om met plezier het werk te kunnen blijven doen. Over dat een medewerker duurzaam inzetbaar is, wanneer hij of zij nieuwe vaardigheden leert, zich ontwikkelt, loopbaanstappen zet en/of op een gezonde manier (fysiek, sociaal en mentaal) kan werken. En over dat daar dan weer bepaalde zaken voor nodig zijn, namelijk maatwerkafspraken, autonomie, participatie en leerruimte. Het hangt allemaal met elkaar samen. Jij hebt daar ook een belangrijke rol in. Als deelnemer aan dit leernetwerk zet je daar een volgende stap vooruit in.
Als deelnemer van dit leernetwerk ga je daarvoor tijdens dit leernetwerk aan de slag met de 11 succesfactoren van duurzame inzetbaarheid (zie ook de onderstaande afbeelding). Succesfactoren waar jij er zelf ook één van bent. Elke sessie van het leernetwerk wordt gekoppeld aan één van deze succesfactoren. Jij als aanjager komt natuurlijk iedere sessie aan bod. Dit doe je samen met een gedreven groep collega’s van andere gemeenten.
Een deelname aan het leernetwerk vraagt van jou:
Het eindresultaat waarmee je het leernetwerk uiteindelijk afsluit, is een praktische aanpak voor duurzame inzetbaarheid, die op steun kan rekenen van het management, herkenbaar is voor medewerkers en past bij het organisatieonderdeel waar de behoefte het grootst is. Verder heb je na het volgen van dit leernetwerk:
Na jouw aanmelding voor dit leernetwerk ontvang je van ons een e-mail. Daarin vragen we je onder meer om jouw motivatie voor deelname aan dit leernetwerk toe te lichten. Geef in jouw motivatie daarbij antwoord op deze vragen:
Het leernetwerk duurt 10 maanden, van september 2024 tot en met juni 2025 (met nog een terugkomdag in november 2025). Voor de groepsbijeenkomsten komen de deelnemers van het leernetwerk (en de trainers) gemiddeld één keer per maand bij elkaar. Dit zullen afwisselend fysieke en digitale lesdagen/-momenten zijn (zie ook het onderstaande schema Lesdagen leernetwerk - Groep A / Groep B). De bijeenkomsten van de fysieke lesdagen zullen plaatsvinden bij Seats2meet nabij Utrecht CS (Moreelsepark 65 in Utrecht). Deze locatie is goed bereikbaar met OV en auto (routebeschrijving Seats2Meet Utrecht). De benodigde reisgegevens om naar de fysieke bijeenkomsten te komen, zullen (na afronding van de intakegesprekken) aan de definitieve deelnemers worden toegestuurd.
Er starten maximaal twee groepen van maximaal 20 deelnemers per groep. De tijdsinvestering voor dit leernetwerk vraagt, naast aanwezigheid bij bijeenkomsten (fysiek en online, zie ook de onderstaande informatie), ook tijd aan voorbereiding per sessie en het maken van tussentijds opdrachten (circa 10 x 2 á 3 uur) en deelname aan de supervisie-sessies (zie nadere informatie verderop op deze pagina).
Data | Tijd | Onderwerp (online / fysiek) |
---|---|
Don 26 sept 2024 | 10 - 14.30 u | Kick-off bijeenkomst groep A & B (fysiek) |
Ma 7 okt 2024 | 9 - 12 u | Sessie 2: Visie (online) |
Din 5 nov 2024 | 10 - 14.30 u | Sessie 3: Het gesprek voeren (Groep A & B - fysiek) |
Ma 9 dec 2024 | 9 - 12 u | Sessie 4: Opdrachtgever & omgeving (online) |
Ma 13 jan 2025 | 9 - 12 u | Sessie 5: Doel stellen & plan maken (online) |
Ma 10 feb 2025 | 10 - 14.30 u | Sessie 6: Leidinggevenden/management (fysiek) |
Din 11 maart 2025 | 9 - 13.30 u | Sessie 7: Medewerkers & projectgroep (online) |
Ma 14 april 2025 | 9 - 12 u | Sessie 8: Communicatie (online) |
Din 13 mei 2025 | 9 - 12 u | Sessie 9: Meten (Groep A & B - online) |
Ma 16 juni 2025 | 10 - 14.30 u | Sessie 10: Reisverslagen & certificering (fysiek) |
Din 18 nov 2025 | 10 - 14.30 u | Terugkomdag groep A & B (fysiek) |
Data | Tijd | Onderwerp (online / fysiek) |
---|---|
Don 26 sept 2024 | 10 - 14.30 u | Kick-off bijeenkomst groep A & B (fysiek) |
Din 8 okt 2024 | 9 - 12 u | Sessie 2: Visie (online) |
Din 5 nov 2024 | 10 - 14.30 u | Sessie 3: Het gesprek voeren (Groep A & B - fysiek) |
Din 10 dec 2024 | 9 - 12 u | Sessie 4: Opdrachtgever & omgeving (online) |
Din 14 jan 2025 | 9 - 12 u | Sessie 5: Doel stellen & plan maken (online) |
Din 11 feb 2025 | 10 - 14.30 u | Sessie 6: Leidinggevenden/management (fysiek) |
Don 13 maart 2025 | 9 - 13.30 u | Sessie 7: Medewerkers & projectgroep (online) |
Don 17 april 2025 | 9 - 12 u | Sessie 8: Communicatie (online) |
Din 13 mei 2025 | 9 - 12 u | Sessie 9: Meten (Groep A & B - online) |
Din 17 juni 2025 | 10 - 14.30 u | Sessie 10: Reisverslagen & certificering (fysiek) |
Din 18 nov 2025 | 10 - 14.30 u | Terugkomdag groep A & B (fysiek) |
Je wordt als deelnemer ook ingedeeld in een buddygroep (van 4 tot 6 deelnemers). Deze buddygroepen worden tijdens de kick-off bijeenkomst (zie bovenstaande schema's) samengesteld. Deze samenstelling gebeurt hierbij op basis van een keuze van jou als deelnemer. De keuzevraag hierbij: Op welke van de succesfactoren (die tijdens dit leernetwerk aan bod komen) wil jij je focussen (maximaal 3)? De buddygroepen krijgen later in het leernetwerk twee maal een zogeheten supervisie-sessie. Dit zijn sessies van circa 1,5 uur die los staan van het reguliere programma van de gehele groep, maar ook onder begeleiding staan van de trainers van het leernetwerk. De supervisie-sessies krijgen hierdoor invulling op basis van de leerbehoefte van de betreffende buddygroep. De sessies zijn daarbij overigens wel een vast onderdeel van het programma van het leernetwerk (en daarmee niet vrijblijvend).
De deelname aan dit leernetwerk is kosteloos, maar niet vrijblijvend. De deelnemers geven met elkaar invulling aan de bijeenkomsten van dit leernetwerk. Elke deelnemer heeft daarin ook een actieve rol. Er wordt daarom, bij toelating na intake aan dit leernetwerk, om een volledig commitment van deelnemers gevraagd. Van jou als deelnemer en van de gemeentelijke organisatie (aangesloten bij de CAO Gemeenten of de CAO SGO) waar jij voor werkt. Bij een niet rechtmatige afwezigheid op een bijeenkomst van dit leernetwerk (zowel fysiek als digitaal) zal er aan de gemeentelijke organisatie van de betreffende deelnemer een no-show factuur worden gestuurd.
De bijeenkomsten binnen het leernetwerk Duurzame inzetbaarheid (zowel fysiek als digitaal) worden verzorgd door Katja Hooijmans en Pepijn Louisse. Deze trainers verzorgden samen ook de eerdere edities van dit leernetwerk. Meer informatie over hen vind je op de onderstaande websites:
Heb je nog aanvullende vragen over dit leernetwerk? Dan kun je contact opnemen met Eveline Vat, projectleider Duurzame inzetbaarheid van A&O fonds Gemeenten, via di@aeno.nl.
Het laatste nieuws, gratis publicaties en evenementen direct in je inbox?